New York, 31. prosinac 2013. – U posljednjih nekoliko godina, promjenjiva priroda politike i oštre regulative preoblikovali su načine lobiranja u SAD-u, no ne nužno na gore. Vrhovni politički i državni dužnosnici gube svoj utjecaj razvojem novog načina društvenog utjecaja – vodstvo su sada preuzeli strateški savjetnici čistih ruku koji stoje podalje od hodnika ministarstava i kongresa.

Ukoliko pogledamo brojke, čini se kako je lobiranje u opadanju, no navedeno je samo posljedica zauzimanja drugačijih oblika i načina djelovanja američkih lobista. Ono što je nekada bilo direktno, politički usmjereno i registirano lobiranje, danas se u suštini pretvorilo u širok spektar usluga u odnosima s javnošću, propagandi i utjecaju kroz korporacije i socijalne medije – koji u konačnici nisu pod direktnom regulacijom državne uprave.

Promjene su se počele događati nakon ekonomskog kraha 2008. godine i donošenjem zakona o lobiranju kojim je propisana obavezna registracija članova kao i regulatorni režim koji uključuje sankcije kriminalnih djela uz izrazito visoke novčane, kao i zatvorske kazne.

Ugledni američki lobist, Carter Eskew, zaključuje kako je dosadašnje direktno političko lobiranje prošlost ili barem nije područje koje će zabilježiti veći rast. Što se tiče političkog djelovanja, tradicionalni utjecaji iz sjene sve su više fokusirani na skupljanje donacija od korporativnih i trgovačkih udruženja, namjenjenih indirektnom financiranju političkih kampanja preko raznih izbornih povjerenstava, bez izravnog kontakta s političkom scenom.

Kao dobar primjer navedenog trenda je Ed Gillespie, nekadašnji politički savjetnik G. Busha koji je vodio jedno od najuspješnijih lobističkih poduzeća u Washingtonu. Napustivši poduzeće, zauvijek je nestao iz registra lobista i osnovao vlastitu tvrtku Ed Gillespie Strategies, te je u 25 godina rada u javnom te nakon toga privatnom sektoru kreirao jednu od najboljih komunikacijskih strategija u SAD-u, ostvarivši milijunske prihode. Kreirao je mrežu utjecaja, moći i sposobnosti potrebnih za organiziranje velikih sastanaka, pokretanje novih projekata, koordiniranje ključnih ličnosti, prenošenje ključnih informacija te statešku implementaciju ugovorenog. Svoju djelatnost opisuje kao odnose s javnošću te strateško savjetovanje i korporativno vođenje za različite klijente, trgovinska i ostala poduzeća.

Mnogi registrirani lobisti odlučili su se odjaviti  kako bi izbjegli zahtjeve i sankcije registra, a radeći kao politički savjetnici i slična ¨nelobistička¨ zanimanja, mogu nastaviti voditi svoje trenutne poslove te istovremeno izbjeći ograničenja uz još uvijek visok utjecaj na političke odluke.

Uzimajući u obzir puno širu, razvijeniju i utjecajniju lobističku scenu u SAD-u, s puno većim financijskim ulaganjima, strožim pravilima i sankcijama, dok se s jedne strane zahtjeva veća zakonska regulacija, oni su upravo u izlaženju iz zakonskih okvira i djelovanju pod korporacijskim krovom uvidjeli daljnji rast lobističke djelatnosti. Na ovaj način lobiranje postaje integrirano u puno širi sustav jednostranog korporacijskog utjecaja i kontrole koji regulatorne okvire ostavlja iza sebe.

 

Priredila: Jelena Horvatić

Izvor: The New York Times

Foto: The New York Times

Galerija

Gallery

Newsletter


© Copyright 2014. Powered by WordPress