Lobisti su u 2016. godini potrošili rekordnih 1.7 milijardi eura kako bi osigurali veći utjecaj na institucije Europske Unije, od čega 90 posto tog iznosa dolazi iz zemalja koje su se EU pridružile prije 2004. godine, što potvrđuje i analiza podataka iz registra transparentnosti Europske unije.

U vrijeme kada se većina zemalja iz centralne i istočne Europe žali na pristranost pro-zapadnim idejama u Europskom zakonodavstvu i većim iznosima koje Unija izdvaja za projekte u zapadnoj Europi, istraživanje pokazuje kako je većina tvrtki i nevladinih organizacija i dalje smještena u starijim članicama Unije sa veoma jako podrškom lobista smještenih u Brusselsu.

“Vidimo kako izgledi nisu na našoj strani” tvri Jan Nemec, koji upravo radi na uspostavljanju trgovinske udruge koja bi predstavljala glavninu čeških i slovačkih udruga kao odgovor na dominaciju lobista iz zapadnih zemalja u Brusselsu.

“Kada sagledamo stvari u Europskom parlamentu jasno je vidljivo kako tamo prevladava zapadnjački način razmišljanja. Oni znaju kako lobirati, imaju sigurnu količinu resursa i puno više iskustva u samom postupku” kazao je.

Lobisti smješteni u Belgiji po običaju predvode listu najvećih ulaganja sa 427 milijona eura poglavito zbog nadmoći lobističkih operacija koje su smještene u Brusselsu. Lista se nastavlja sa institucijama smještenim u Njemačkoj, gdje je prošle godine uloženo oko 181 milijun eura, a slijede institucije smještene u Velikoj Britaniji sa 154 milijuna i Francuskoj sa 106 milijuna. Primjera radi, Poljska, koja je po broju stanovnika šesta najveća nacija u Europskoj Uniji na listi je iza Austrije, Danske i Portugala po količini kapitala koji je uložen u lobiranje. 95 posto izdataka lobista dolazi iz zapadnih zemalja, a tek pet posto iz zemalja koje su se pridružile bloku nakon 2004. godine.

Najveći razlog za ovakav jaz u brojkama možemo tražiti u velikoj kulturalnoj razlici među zemljama članicama. Tako naprimjer Velika Britanija ima veoma dugu tradiciju lobiranja, dok druge zemlje nemaju toliko iskustva u postupku lobiranja

Registar transparentnosti Europske unije pokrenut je pred gotovo deset godina i upravljan je isključivo od strane Europskog parlamenta i Komisije. Koriste ga tvrtke, nevladine organizacije i udruge kako bi mogli službeno bilježiti i analizirati troškove uložene u lobiranje te utjecanje na europske institucije te pratiti broj lobista i dijelove zakonodavstva na koji se utječe.

Za tvrtke sa zapadnog Balkana možemo reći kako “jednostavno ne razumiju u kolikoj mjeri Brusselsu utječe na njihove politike i ispravljačke mehanizme” kazao je Natko V lahović, vlasnik Vlahovic Grupe, konzultantske tvrtke iz Hrvatske koja je nedavno otvorila svoj ured u Brusselsu.

Izvor: www.politico.eu

Galerija

Gallery

Newsletter


© Copyright 2014. Powered by WordPress