Prošle godine, startup Hello Alfred osvojio je glavnu nagradu u Silicijskoj dolini osmišljenoj za obećavajuće nove startupove, stavljajući Hello Alfred na put prema milijunima dolara u investicijama. Ove godine ovaj startup dobio je drugačiju vrstu pozornosti kada se našao u sredini žustre nacionalne debate o pravima radnika angažiranih putem usluga kao što je Hello Alfred.

Ali za razliku od ostalih startupova, Hello Alfred se nije uplašio svoje uloge u toj debati. Čelnici tvrtke su se odlučno pojavili na mnogobrojnim političkim panelima te napisali brojne političke osvrte u čitanim magazinima i publikacijama. Isto tako, bili su pozvani na konferenciju u Bijeloj kući o budućnosti rada i zaštiti radnika. Direktorica Marcela Sapone već je imala dva nastupa na Capitol Hillu pokušavajući potaknuti zakonodavce, istraživačke organizacije i medije da promisle trenutnom zakonu o radu uzimajući u obzir digitalno doba i rast kompanija koje se baziraju na novim tehnologijama poput Hello Alfreda.

“Mi imamo pravila kako se ponašati kao poslodavac,” rekla je Sapone, 29. godišnjakinja koja je pokrenula Hello Alfred s kolegom s kojim je zajedno studirala na Harvardskoj poslovnoj školi. “Mi smo mlada tvrtka, ali moramo donositi rane odluke koje su etički i poslovno orijentirane, a to znači da se moramo angažirati u Washingtonu u samom početku. Napori ove tvrtke jasno pokazuju kako su današnje tvrtke koje ovise o tehnologiji– čak i one najmlađe- prihvatile lobiranje kao bitan dio poslovanja. Osim poznavanja jezika računalnog koda, osnivači govore i “jezik Washingtona”, svjesni mogućih regulatornih bitaka koje ih očekuju na horizontu.

Vodeći ljudi u Hello Alfredu nisu jedini. Magic Leap je startup koji još nema proizvod na tržištu ali njegovi lobisti već promoviraju ono što bi tvrtka mogla raditi u budućnosti. Zenefits postoji samo 2 godine, ali je član dviju trgovačkih skupina te je angažirao lobiste i stratege odnosa s javnošću iz Obamine administracije. Izvršni direktor Handy startupa bio je nedavno u Washingtonu na svom trećem pokušaju ofenzive s Američkim zastupnicima.

To je oštar zaokret od prošlih generacija tech tvrtki, čiji su osnivači ignorirali politiku i političare. Prave promjene stigle su nakon što su Uber i Airbnb počeli zaprimati neprestana pitanja o svom poslovanju. “Za ove nove tvrtke, skala inovacija je toliko velika i dojmljiva da se njihova interakcija s Washingtonom uvelike sastoji od sudskih naloga i rješenja”, rekao je Kenneth Baer, bivši glasnogovornik Ureda za upravljanje i proračun, koji savjetuje Zenefits. “Postoji ogroman broj važnih pitanja, koja prije nisu postojala, s kojima se društvo mora uhvatiti u koštac.”

Teško je reći donosi li lobiranje u ranijoj fazi rezultate. Iako do sada je to barem dozvolilo Uberu i Airbnbu da i dalje rastu. No, dolazak novca iz tech tvrtki u takom ranom ciklsu svojeg postojanja svakako je uzdrmao K Street- popularni naziv za mjesto na kojem djeluje većina lobista u Washingtonu. Dok je ukupna godišnja potrošnja na lobiranje neznatno pala u posljednjih pet godina, tvrtke bazirane na internet djelatnostima u istom su razdoblju utrostručile svoju potrošnju na lobističke aktivnosti za 47,5 milijuna dolara. Ta industrija sada troši samo malo manje od automobilskog sektora na lobističke aktivnosti. Velik dio tog novca dolazi od najvećih tech tvrtki. Google i Facebook na primjer, troše milijune.

No, kao jasan pokazatelj koliko je novih tvrtki spoznalo važnost lobiranja, jedno trgovačko društvo, The Internet Association, utrostručilo je svoje članstvo u posljednje tri godine. “Postoji tek nekoliko industrija poput Internet kompanija za koje je porast rashoda bio tako dramatičan,” rekla je Sheila Krumholz, izvršna urednica Center for Responsible Politics, organizacije koja vodi Opensecrets.org web stranicu. “Oni sada sudjeluju u brojnim pravnim bitkama gdje vide mogućnosti pokrenuti ili zaustaviti zakone koji utječu na njihovo poslovanje.” Doseg tvrtki proteže se i izvan Washingtona- Uber i Airbnb lobiraju u stotinama gradova širom svijeta. Koristeći svoju reputaciju i moć pokušavaju lobirati na lokalnom i državnom nivou za preokret postojećih zakona koji se tiču prijevoza, osiguranja i ugostiteljskih propisa koji im stoje na putu.

Za mnoge startupove ipak, neposredni cilj lobiranja je jednostavno stvaranje dobre volje. Coinbase, platforma za digitalne valute sa sjedištem u San Franciscu, jedan je od brojnih financijskih startupova koji su tražili pomoć u Washingtonu, znajući da je regulacija financijskog sektora veoma regulirana. Prošle godine, Coinbase je angažirao Johna Collinsa, bivšeg višeg savjetnika u Senatu, kao zaposlenika broj 50. Kao šef Coinbaseovog odjela za ‘government affairs’, Collins redovito sastavlja govore o Bitcoin virtualnom novčaniku te se sastaje s dužnosnicima iz ministarstva financija, zavoda za financijsku zaštitu potrošača te kongresnim odborima. Gotovo svaki mjesec pratitelj je izvršnog direktora tvrtke, Briana Armstronga, na sastancima s vladinim dužnosnicima.”Toliko toga što radim iz dana u dan nije ni zagovaranje za nešto, već samo razgovoru s ljudima o tehnologiji”, rekao je Collins.

Ali goruće pitanje ove industrije su radni uvjeti tvrtki kao što su Uber i Hello Alfred, koji omogućuju korisnicima da zatraže uslugu na dodir gumba.

Senator Mark Warner je jedan od najglasnijih zastupnika po tom pitanju, te je izrazio zabrinutost da freelance radnici nemaju prednosti koje osiguravaju dugoročnu gospodarsku stabilnost. Warner je kazao kako je njegova glavna briga hoće li ugovori s radnicima, od kojih neki rade desetke sati tjedno, sadržavati osnovne zaštite prava radnika bez klasičnog ugovora o radu.

U posljednjih šest mjeseci, njegov ured je imao mnogo posjetitelja uključujući Airbnb direktora Briana Cheskya, razne ‘venture kapitaliste’ te više od 100 lobista koji zagovaraju interese startup kompanija. Mnogi od njih se bore protiv takvih promjena, ističući da su troškovi kojim bi se zaštitila prava radnika bez klasičnog ugovora o radu previsoki te da njihovi radnici većinom ne rade pod punim radnim vremenom.

Izvor: Seattle Times

Preveo i prilagodio: Luka Kerečin

Galerija

Gallery

Newsletter


© Copyright 2014. Powered by WordPress