Bruxelles, 29. siječnja, 2013. – Javna dostupnost informacija ne čini ih nužno korisnima (primjerice EU Registar transparentnosti), već njihova razumljivost i jednostavnost za upotrebu. Građani moraju znati tko se zalaže za što, zašto i kako, donosi Udruženje akreditiranih lobista Europske unije (ALLEP).

Dužnost je Europske komisije osigurati forum za lobiste, građane i ostale zainteresirane strane kako bi javno i transparentno raspravili predloženi zakon na jednostavan i pregledan način. Postojeći on-line forumi razvili su inovativne mehanizme za korisno prikupljanje informacija. Kako bi sustav lakše funkcionirao, različite vrste sudionika će koristiti sustav na različite načine.

Od registriranih lobista zahtijevalo bi se kratko iznošenje pozicije klijenta u odnosu na prijedlog Komisije. Glasovanje za i protiv bi olakšalo svima, prvenstveno zastupnicima, uvid u stav o određenim prijedlozima. Lobisti bi bili obavezni izjasniti se koga zastupaju (nevladine udruge, privatni sektor i tako dalje), ali bi imali i priliku priložiti dokumente i podatke o određenoj temi.

Građanima bi sustav trebao osigurati sistematičan centralni forum gdje bi se izjašnjavali i time omogućili zastupnicima uvid u javno mnijenje. To bi im ujedno pružilo priliku usporediti svoje mišljenje sa stavovima ostalih građana.
Zastupnici Europskog parlamenta bili bi pozvani objavljivati korisne informacije povezane s pojedinim slučajevima.

Kako bi postao učinkovit, sustav bi morao postati dijelom standardnog ponašanja u lobiranju. Najizravniji način bio bi zahtjevanje od lobista obavezno sudjelovanje, no to nije jednostavno postići. Ukoliko bi zastupnici Parlamenta objavili namjeru korištenja sustava kao primarnog izvora informiranja, lobisti bi zasigurno imali jasniji poticaj za sudjelovanje.

Dakako, implementacija foruma neće i ne smije zamijeniti osobne sastanke, telefonske pozive i e-mailove, niti je dizajniran za to. Forum ima potencijal učiniti osobne sastanke produktivnijima s obzirom da bi dužnosnici EU imali više mogućnosti unaprijed pregledati aktualne informacije i argumente.

Kvaliteta javne politike ovisi o mnogim čimbenicima, ali možda najvažniji element je kvaliteta informacija. Zakonodavstvo u konačnici donose ljudi koji odlučuju na temelju svojih ideja i razmišljanja o tome kako svijet funkcionira, kako bi trebao funkcionirati te kako premostiti taj jaz. Ključno je gdje su dobili informacije o temi. Predloženi sustav bi informacije od takvog značaja učinio transparentnijima pružajući centralno mjesto na razini EU u kojoj bi zastupnici, djelatnici, novinari, istraživači ili građani mogli, uz nekoliko klikova mišem saznati što različite organizirane i neorganizirane skupine misle o pojedinom dijelu zakona – tko ga podržava, tko se protivi i zašto.

 

Prijevod i prilagodba: Daria Arežina

Izvor: AALEP

Galerija

Gallery

Newsletter


© Copyright 2014. Powered by WordPress