Prije godinu dana Europska Komisija je lansirala novi transparentni  model objavljivanja lobističkih sastanaka. Unatoč ovom napretku, radnje lobista iz “industrije” u Bruxellesu teške 1.5 bilijuna eura, te su još uvijek pokrivene velom tajne. Stoga Europska pravila za transparentnost trebaju nužnu reformu.

U svojem izvještaju, Transparency International EU otkriva kako se većina sastanaka lobista održanih od strane Europskih povjerenika i njihovih najbližih savjetnika odvija u društvu predstavnika korporativnih interesa. Tokom prošle godine, održano je preko 7000 sastanaka između visoko rangiranih dužnosnika Europske Komisije i lobista. Sa 75 %  od ukupnog broja sastanka, sastanci s lobistima korporacija dominiraju dnevnim redom Europske komisije, a u tome su vodeće IT, financijske i energetske kompanije. Tako je, na primjer, Google svaki tjedan imao sastanak s EK. Povjerenik za klimu i energiju Miguel Arias Canete je kroz prošlu godinu održao najviše sastanaka s lobistima- čak 212.

Ovi sastanci su samo mali dio puno šire slike budući da se nove transparentne mjere ne odnose na većinu dužnosnika komisije kao na npr. pregovarače oko  sporazuma o slobodnoj trgovini između SAD-a i EU (TTIP).  Još važnije, za lobiste koji traže utjecaj u Europskom parlamentu, a posebno u vijeću EU, nijedno od novih pravila transparentnosti ne vrijedi stoga i njihove radnje ostaju tajnovite.

“Iako je Europska Komisija poduzela određene  korake kako bi unaprijedila transparentnost lobiranja, tako dugo dok je sustav dobrovoljan i bez adekvatnog nadzora , cijeli model europske transparentnosti je neučinkovit” kažu iz Transparency International EU. “S obzirom na dominaciju korporativnih aktera, minimalno što se može napraviti da se spriječi zlouporaba utjecaja je da se omogući puna transparentnost u svim institucijama EU i da se uvedu obavezna pravila za sve lobiste. “Hitno trebamo obavezni registar lobista” kaže Daniel Freund iz Transparency International EU

Nedavni skandali, kao npr. slučaj Volkswagenovog emitiranja plina, su otkrili rizike prebliskih veza između industrije i politike. Novi izvještaj Transparency International EU  pruža uvid u druga područja politika reguliranih od strane Europske unije. Kao primjer, njemački povjerenik Gunther Oettinger je imao više sastanaka s Deutsche Telekom nego sve civilne udruge zajedno.

Gledajući Oettingerove lobističke kontakte, jasno je da Telekomunikacijski operateri i IT divovi kao što su Google, Apple i Microsoft imaju najbolji pristup povjereniku zaduženom za reguliranje europske digitalne ekonomije. Tvrtke i njihovi predstavnici čine 93% njegovih sastanaka, što postavlja pitanje koliki pristup imaju kompanije do službenika koji trenutno ne prijavljuju svoje sastanke.

Konzervativna procjena broja lobista u EU (puno radno vrijeme) je oko 25 000. 8.695 je broj lobističkih organizacija prijavljenih u registru Europske Unije, a koje troše 1.5 bilijuna € svake godine. Više od polovice svih unosa u registar EU sadrže pogreške u činjenicama ili su jednostavno zastarjele.

Izvor: Neweurope

© Copyright 2014. Powered by WordPress